środa, 25 marca 2015

Sprzęt do fotografii oka

Witam po dłuższej przerwie :)
    

          Bardzo często dostaję pytania czym robię zdjęcia, na jakich ustawieniach, czy mam dodatkowe doświeltenie... itp. Postaram się w skrócie opisać co robię czym i jak żeby uzyskać zdjęcia w miarę dobrej jakości (jak na możliwości amatorki).

         W pierwszej kolejności zbiorę w podpunktach i krótko opiszę sprzęt, który jest dla mnie niezbędny:
1. Aparat- Nikon D5000

2. Filtr powiększający +8

3. Lampa pierścieniowa- moc 65 W



         Zdjęcia wykonuję na trybie manualnym. W tej części postu zaprezentuję Wam jak ważne są ustawienia ręczne.
         Pierwszą fotografię wykonałam na ustawieniach automatycznych bez flesza.
Jednym słowem, poprostu tragedia. Zdjęcie jest niedoświetlone, kolory wyblakłe i widać każdą nierówność skóry.

        Kolejne zdjęcia zrobiłam na trybie AUTO z fleszem.




            Zdjęcie jest trochę prześwietlone, oczy się przymykają bo trudno wytrzymać mocny błysk, na twarzy padał mi cień od obiektywu i musiałam chwilę pomanewrować żeby nie był centralnie na oku. Taka jakość mnie nie satysfakcjonuje.

           Ustawienia MANUALNE choć początkowo trochę odstraszają stopniem trudności, zapewniają super efekt końcowy.
           Zaprezentuję Wam zdjęcia zrobione z lampą pierścieniową przy różnym otwarciu przysłony.
Przysłona jest to część obietywu regulująca wielkość otworu, którym wpada strumień światła. Jeśli mamy dodatkowe doświetlenie, należy zmniejszyć średnicę szczeliny. W przeciwnym wypadku, zdjęcie będzie prześwietlone jak na poniższej fotografii.
      
          Jeśli przysłona będzie miała zbyt niską wartość, a tym samym szczelina będzie zbyt mała, wówczas zdjęcie będzie niedoświetlone.

           Przy mojej lampie pierścieniowej optymalna wartość przysłony to 8, a zdjęcia prezentują się następująco.







         Oprócz przysłony, ważny jest również czas otwarcia migawki. Zbyt długi czas otwarcia migawki powoduje szumy na fotografii, co w efekcie powoduje, że zdjęcie jest niewyraźne.

         Mam nadzieję ze przybliżyłam Wam temat fotografii małych obiektów jakimi są nasze oczy :)










6 komentarzy:

  1. Ja robie zdjęcia sony alfa-57 z obiektywem makro Sony DT 30 mm f/2.8 Macro SAM czasem dokładam sobie filtr makro +10D / +8 D ale fakt bardzo ważne są dobre ustawienia przysłony :-) ja robię na wartościach 7-9 optymalnie

    OdpowiedzUsuń
  2. Do mojego też dokupiłam sobie lampę ale na obiektyw, do tego filtry i jakoś daje radę :) Tylko muszę się nauczyć odpowiednio fotografować moje oko;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Pięknie to wygląda. Efekt pierścienia w tęczówce najbardziej mi się podoba:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Fajny post, aczkolwiek i tak trochę mało informacji. No chyba, że już ktoś wie o co chodzi. Też planuję taki post u mnie na funpagu, ale muszę się oswoić z moim obiektywem do makro. Lampę mam tylko taką nakładana na obiektyw, ale ja i tak robie tylko zdjęcia zbliżenia oka. No i uwielbiam fotografie makro :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń